• Rada kraje vybrala firmy, které provedou sanace skal podél Vltavy u Vraného a u Štěchovi



Rada Středočeského kraje již vybrala firmy, které provedou sanaci nebezpečných skal podél silnice č. III/1043 mezi Prahou Zbraslav a Vraným nad Vltavou a silnice II/102 Strnady - Štěchovice v úseku kolem Vranské přehrady. Na svém pravidelném jednání dne 13. května 2013 radní schválili nejvýhodnější nabídku uchazečů výběrových řízení. Sanace skal mezi Zbraslaví a Vraným nad Vltavou i kolem Vranské přehrady bude hrazena ze Státního fondu životního prostředí (SFŽP).

„Silnice ze Zbraslavi do Vraného je z bezpečnostních důvodů již delší dobu uzavřena. Pokud se nikdo z účastníků výběrového řízení neodvolá, a poté, co uplynou zákonem stanovené lhůty, by mělo začít zajišťování skal. Samotná sanace skály by měla trvat dva až tři měsíce. Při nedávné návštěvě ve Vraném jsem slíbil, že Kraj se bude snažit celý proces co nejvíce urychlit. Vím, že současná objížďka velmi komplikuje život jak obyvatelům Vraného, tak i okolních vesnic,“ řekl hejtman Středočeského kraje Josef Řihák.

 

Ačkoliv v místě uzavírky byly přes silnici nainstalovány betonové panely, někteří obyvatelé Vraného přesto do míst, kde kusy skály padají na komunikaci, vstupují. „Byl jsem informován odborem dopravy, že některé spadlé kusy kamenů byly z místa odneseny. Chtěl bych proto apelovat na všechny obyvatele, aby skutečně do těchto míst nechodili a neriskovali zbytečně své životy,“ varoval hejtman Řihák.

 

Podobné problémy s padajícími skalami, jako mezi Vraným a Zbraslaví, dlouhodobě trápí představitele Středočeského kraje i na druhé straně řeky, mezi Strnady a Štěchovicemi. Také v těchto místech na silnici v minulosti spadlo kamení a komunikace musela být na nezbytně nutnou dobu uzavřena. Naposledy probíhala sanace skal u Štěchovic spojená s kompletní uzavírkou silnice II/102 vloni na podzim. V současné době je tato komunikace průjezdná.

Zdroj: webové stránky Středočeského kraje


Komentáře

Přidat komentář
  • 15. 5. 2013 10:28
    Vladimír
    Sanace

    ..."Samotná sanace skály by měla trvat dva až tři měsíce"...no zaplať pán Bůh !!! Co by tam taky do konce roku kutali, konečně rázná informace.


  • 15. 5. 2013 11:50
    Michal Hlaváček
    Odnesené kameny

    Docela by mě zajímalo, odkud pochází ten nesmysl, že někdo systematicky odnáší z místa uzavírky spadané kameny, který pan hejtman zmiňuje. Přiznám se, že jsem jeden z těch, kteří zákaz porušují, protože jezdím pravidelně do práce na kole a pro cyklisty je navrhovaná objížďka prostě likvidační (zatímco autem to na Zbraslav trvá místo 5 minut 15, na kole je to místo 10 minut kvůli kopcům minut minimálně 45). Kamení je přitom na silnici pořád stejně, většinou jen malé kousky a je ho velmi málo. Trochu se bojím, že se argumentem na odnašeče kamenů snaží kraj zakrýt to, že provedený geologický posudek je prostě špatný, že k degradaci skály, které dramaticky popisuje, nedochází, a že se zde dost možná jedná o zástěrku pro zdůvodnění předražené sanace zpřátelenou firmou (pro poslední část nemám důkazy, ale uzavírka je celkově dosti podivná).


  • 16. 5. 2013 8:31
    :)
    Madla

    Pobavil mne ten poslední odstavec - že na druhé straně řeky TAKÉ musela být komunikace na NEZBYTNĚ NUTNOU dobu uzavřena. To ticho kdyby se to uzavřelo na nezbytně nutný skoro rok:)


  • 17. 5. 2013 13:55
    Emil Hána
    Sanace

    V článku chybí dvě zcela zásadní informace:
    - jméno vítězné firmy
    - termín dokončení prací (=znovuotevření silnice)

    Může prosím někdo tyto informace doplnit?
    Bylo by možno na stránkách obce zveřejnit smlouvu o dílo mezi vítěznou firmou a krajem?

    Děkuji


  • 20. 5. 2013 12:23
    Boris
    zajímavé

    Vypadá to velmi pozitivně. Nevím proč všichni skuhrají. Objížďka se dá přežít a sanace vydrží dalších x let a Vrané to nebude stát ani korunu. A je přece úplně jedno že uatím nevíme jméno firmy a termín dokončení prací ( ještě se ani nezačalo).


  • 20. 5. 2013 21:13
    Josef Koukal
    Re: zajímavé

    Vážený pane Borisi, Vám tedy přijde normální, že komunikace je půl roku uzavřena a na odstranění údajného havarijního stavu se ještě nezačalo pracovat? Vyjádření pana Hejtmana o délce uzavírky je hezké, ale předchozí příspěvek paní starostky hovořil o nabídkovém termínu provedení prací v délce 5,5 měsíce. Pan Hejtman se v březnu také vyjádřil v tom smyslu, že je zbytečné dát teď pět až šest milionů do opravy, když mají přidělenu tak velkou dotaci. Výsledek je ten, že vítězná firma nabídla provedení prací za 7,1 mil. Kč, což je přibližně částka, kterou občané utratí jen za pohonné hmoty na objízdné trase po dobu uzavírky (pokud se komunikaci podaří zprovoznit v plánovaném termínu).


  • 21. 5. 2013 9:57
    Josef Vítek
    Re: zajímavé

    ty jo lidi, čtete vůbec ty články? Hejtman mluvil samozřejmě o všech skalách v okolí, takže těch pět až šest milionů bylo míněno dohromady.A proč byla komunikace uzavřena? Protože těsně před tím tam spadl kámen na auto a poškodil ho. Žádný majitel silnice to na vlastní riziko neotevře, pokud by se něco stalo, je to na kriminál. A to, že se čekalo na dotace, které byly podmíněny přípravou výběrového řízení a zahájením v červnu bylo taky několikrát uvedeno.Ta dotace byla kraji přidělena na více takto ohrožených skal, to je taky ze všech článků a příspěvků zřejmé.


  • 21. 5. 2013 11:13
    Honza
    Re: zajímavé

    pane Vítku, obávám se, že máte - či podáváte - zkreslené informace - konkrétně v tomto článku na idnes.cz mluví hejtman výhradně o situaci mezi Vraným a osadou jarov - omluva (jakkoliv patetická) není jinde třeba, protože jinde se klíčová komunikace na měsíce neuzavřela. Stejně jako nemáte pravdu v případě přidělování dotace na více skal najednou - stačí se podívat na rozhodnutí kraje na co konkrétně se soutěžilo a že těch soutěží bylo více. v počátku je sice dotační rozpočet x, ale konkrétní suma se přiděluje až na konkrétní projekt. o rizikovosti se s Vámi přít nebudu, očividně jste zastánce kraje a obce je jejich "konstruktivního" přístupu, nicméně celá záležitost má mnoho nesrovnalostí a faktem zůstává, že přes tvrzení, jak ten obrovský kus kamene už v podstatě na ničem nedrží, tak k žádnému pádu nedošlo (a počasí zrovna příznivé nebylo...) - a pokud situace opravdu byla a je tak vážná, tak by měl někdo nést odpovědnost za to, že to léta neřešil a pak bylo učiněno rozhodnutí ze dne na den, údajně v zájmu ochrany obyvatel, ale vlastně bez ohledu na všechny a všechno kolem...


  • 21. 5. 2013 11:39
    Josef Vítek
    Re: zajímavé

    no to se zeptejte toho majitele, kterému to auto pěkně poškodilo, jestli něco spadlo. Nejsem zastáncem kraje, ale být na jejich místě, udělám totéž. Zadám odborný posudek a pokud ten řekne, že je to nebezpečné, tak to nechám uzavřít.
    Silnice je to opravdu okrajového významu (pro kraj), bez provozu PID, objíždka je možná. Jediné co kraj mohl udělat, je dát těch několik set tisíc na provizorní odstřel a silnici otevřít do doby opravy, to by ale přišel o tu dotaci.
    A vymlouvat se na utracené peníze při objíždce, to je opravdu kňourání. Z Vraného je spojení velmi dobré, do Prahy se dá dostat velmi pohodlně jak vlakem tak přívozem, takže nikdo není nucen denně objíždku užívat (jsou samozřejmě vyjímky, kdy to jinak nejde, ale většinou to je jen zvyk a vlastní pohodlnost).


  • 21. 5. 2013 11:41
    Josef Vítek
    Re: zajímavé

    Ale jinak, taky se už samozřejmě těším, až se to otevře.


  • 21. 5. 2013 13:31
    Honza
    Re: zajímavé

    ok, něco spadlo (jak se to děje už léta), ale řešení zavřít a postupovat v přípravách jako by bylo otevřeno je myslím mozné jen u nás...objižka je samozřejmě možna, ale komunikace odpovídá přípravě na provoz v roce 1960 a ne na současnou zátěž (bohužel jako většina silnic v kraji kde byla za posledních 20 let povolena masivní rezidenční zástavba bez adekvátních úprav sítě, ale úzký profil s množstvím ostrých zatáček v tomto případě je libůstka). Vlak - ok, kdo chce dejme tomu, dá se. Přívoz za situace kdy neni na druhé straně chodník ani osvětlení pokládám za krajní variantu, navíc večer nejezdí. To jestli jde o něčí pohodlnost je bezpředmětné - do toho nikomu nic není. To, že sanitky přijíždí až po půl hodině ale muže být fatální...


  • 21. 5. 2013 15:52
    Josef Vítek
    Re: zajímavé

    Ohledně sanitek, myslím, že ze Zbraslavi je sanitka ve Vraném za 20 minut bez problémů a z Jesenice taky. I když pojede objížďkou.Ohledně toho uzavření, nevím jak to napsat jinak, ale pokud mám v ruce úřední papír, že na silnici se může kdykoliv sesunout skála a já jsem jako majitel té silnice, tak si prostě na sebe to riziko nevezmu.


  • 21. 5. 2013 22:13
    Honza
    Re: zajímavé

    Jsou případy ze přijela až po 30 minutách...ze Zbraslavi to dává za normálního stavu za 10...nicméně to je debata bez východiska...s vašim tvrzením o papírech a úřadech souhlasím, ale ne s tím, že řešením je pouze uzavírka a s odvoláním na dotaci se několik měsíců nic nedělá...čas na přípravu dotace a všeho kolem byl minimálně 5 let, to že to, byť z objektivních důvodů, mohlo být komplikované je sice hezké, ale je to výmluva - konečná cena se navíc ukazuje jako značně nižší než úřad odhadoval...sanaci tak podle mého názoru měl provést bezodkladně...


  • 22. 5. 2013 0:46
    Josef Koukal
    Re: zajímavé

    Vážený pane Vítku, se vší úctou s Vámi nesouhlasím. K pádu kamene, který poškodil auto a byl jedním z údajných důvodů pro uzavírku, došlo již dne 18.12.2012, jednání bylo svoláno pozvánkou až dne 17.1.2013, zastupitelé obce Vrané nad Vltavou byli o jednání informováni telefonicky až dne 30.1.2013. Pan Hejtman hovořil jednoznačně o nákladech na sanaci skal kolem komunikace vedoucí do Vraného nad Vltavou, viz: http://praha.idnes.cz/do-skal-kolem-vraneho-chce-kraj-investovat-stovky-milionu-p3h-/praha-zpravy.aspx?c=A130312_152028_praha-zpravy_zuf. Dotace od SFŽP schválená na sanaci ve výši 17 718 889,5 Kč byla beze vší pochybnosti udělena jen na zajištění stability skalního masívu u komunikace č. III/1043 vedoucí do Vraného nad Vltavou. Ing. Štábl z firmy SG-Geoprojekt na jední ZO dne 20.2.2013 potvrdil předpokládané náklady na sanaci skály ve výši minimálně 20 mil. Kč a následně firma ARCADIS Geotechnika a. s., která je jediným společníkem firmy SG-Geoprojekt, podala nabídku na sanaci za 11 mil. Kč. Znalecký posudek vypracoval ex post znalec, který ve firmě ARCADIS Geotechnika a. s. působil dříve jako obchodní ředitel, bez uvedení konkrétních dat a výsledků měření, odvolávající se na neplatnou metodiku hodnocení rizik skalních masívů. Již v únoru jsem paní starostku informoval o svém laickém hrubém odhadu nákladů na sanaci ve výši šest milionů Kč (vycházel jsem při tom z jednoduchých propočtů a z veřejně dostupných informací o ceně práce a materiálu). Já, jako laik se mýlit mohu, pokud se však mýlí odborník v odhadech nákladů o téměř 100%, pak je něco špatně. Pan Hejtman je doktor veterinární medicíny, nemusí být odborník, ovšem zodpovědní úředníci odboru dopravy, by už v normálně fungující společnosti, po zveřejnění výsledků VŘ, stáli frontu na úřadu práce, nebo by zametali a odvalovali údajné kameny na uzavřené komunikaci, aby se cyklistům nepletly pod kola. Pane Vítku, nikdo Vám přeci nebrání jezdit z Vraného do Prahy vlakem, nechat se ohrožovat auty při cestě od přívozu na zastávku MHD, nebo jezdit přes Břežany, případně plout do Štěchovic lodí, ovšem pochopte také Vy, že jsou lidé, kteří si o tom, jakou míru rizika podstoupí, chtějí rozhodovat sami, a pokud je příslušné úřady nepřesvědčí o důvodnosti uzavírky a také o důvodech prodlevy, pak se oprávněně dožadují nápravy. Vám tedy nevadí, že opravu zaplatíte minimálně dvakrát, že ze svých daní platíte nekompetentní úředníky, kteří Vás "balamutí" a znalce, kteří hájí jen svoje osobní zájmy? Zkuste si představit, že někdo Vám blízký bude v ohrožení života, pak se Vám každá sekunda bude zdát jako věčnost a rozdíl 10-ti minut v dojezdu záchranné služby, může být rozdíl mezi životem a smrtí. K níže uvedenému: Vícenáklady na pohonné hmoty nejsou ani výmluva, ani to není "kňourání", je to pouze konstatování faktu. A jestliže je tato komunikace pro kraj okrajového významu, pak se ptám k čemu je krajský úřad vlastně dobrý a co je pro něj středem zájmu. Věčně omílané tvrzení, že odstraněním havarijního stavu by kraj přišel o dotaci je asi takový argument, jako že když u baráku opravím omítku, tak pak nedostanu dotaci na jeho zateplení. Dotace se týká stavebních prací, které mají za úkol zajištění skalního svahu formou instalovaných konstrukcí. K odstranění havarijního stavu nelze dotaci použít, tak o čem to tedy je?


  • 20. 5. 2013 20:51
    Honza

    Vzhledem k tomu, že od obce informace nepřišla, tak pro zájemce - vítěz a cena VŘ na sanaci skalního masivu (bez podrobností o době plnění…) - odkaz: http://www.kr-stredocesky.cz/portal/SouborUsneseniRady.ashx?id=23393&def=UsneseniRady ...jinak pan Boris si na otázku "proč všichni skuhrají?" na konci svého příspěvku v závorce odpověděl sám...


  • 25. 5. 2013 19:59
    Pavlína
    jojo

    ad pan Koukal - svatá pravda :)
    bohužel stále jsem nikde nenašla jak dlouho má sanace trvat, každý tvrdí něco jiného, ona smlouva o dílo by pomohla
    jinak s panem Vítkem nemá smysl diskutovat, to už jsme si tu ověřili mockrát, proto nekomentuji :)


grafika_pata.jpg