• Nové informace o skalním masivu



Datum konání:
20.3.2013

Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje si 4.3.2013 u Ing. Jiřího Růžičky, CSc, znalec v oboru geologie - geomechaniky, nechala vypracovat znalecký posudek

"Posouzení stability skalního masívu nad silnicí III/1043, nalézající se mezi obcí Vrané nad Vltavou a osadou Jarov".

Tento posudek vám odpoví na mnohé otázky, které si klademe a které byly vzneseny také na zastupitelstvu obce Vrané nad Vltavou dne 20.2.2013.

 


Komentáře

Přidat komentář
  • 20. 3. 2013 16:58
    P. Šorfová
    ehm

    Posudek byl zpracován písemně až na nátlak občanů, hezké že :) předchozí vyjádření pana znalce per ústa není posudkem, neboť zápis neobsahuje znaleckou doložku dle zákona, jedná se tedy pouze o odborné vyjádření. Z posudku vyplývá, že pan znalec tam byl před termínem uzavírky jen jednou, další termíny jsou pozdější. A rekognoskaci terénu typem podívám se zezdola, zvládnu i já :) Pan znalec je bývalý obchodní ředitel firmy, která vlastní firmu, co zpracovávala zprávu o masivu. Náhoda, že? Dvě iča, takže to nikoho nezajímá. Geologická služba zpracovává analýzu zadarmo, proč tedy kraj toto nevyužil? A mohla bych pokračovat. Arogance úřednické moci už mě prostě nepřekvapuje. Komu se sypou tolary do kapsiček? Nevím zda se mám smát či plakat :))) bohužel v naší republice se není čemu divit.


  • 20. 3. 2013 18:05
    Daniela
    RE:

    Záleží zde vůbec někomu na občanech této obce? Nebo jde o to, co chce Kraj? Na mě to působí tak, že se stále řeší, jak nejlépe zavřít všem místním pusu, aby se nemusela již vyvíjet žádná iniciativa v tomto směru, vždyť těch 8 a více měsíců objížďky nějak přetrpíme. Je to jiné, když máte práci v místě bydliště, než když denně dojíždí celá rodina za prací. Mimochodem v Břežanském údolí také padají kameny a mnohdy jsou o velkých rozměrech, jsem zvědavá, kdy to zavřeme tam a zase si přičteme další najeté km. Je mi rovněž líto místních podnikatelů, ať v pohostinství či obchodech, protože přichází touto objížďkou určitě o zisk a možná i o existenci.


  • 21. 3. 2013 9:04
    Soňa Hrdličková Krásová
    názor

    Dobrý den. Jako obyvatelka Vraného a řidička sleduji tuto diskuzi od samého začátku. Myslím si, že problém není ani tak v uzavírce a sanaci skály. Je v době, kdy jsme se my obyvatelé Vraného a ostatních dotčených obcí o této akci dozvěděli a o způsobu, jakým nám to bylo sděleno. Ráno jsme po silnice všichni projeli do práce a druhý den už tam bez varování byly zátarasy... Prostě se nikdo z kraje nenamáhal k nám přijít a na veřejném zasedání nám v klidu a racionálně vysvětlit situaci a opatření, která jsou přijata. Možná by stačilo zaslat včas písemné sdělení, ale podle vyjádření zastupitelů Vraného hned ze začátku diskuse se ani to nestalo. Jsme přece všichni rozumní a nutnost sanace skály a bohužel s tím spojené objížďky bychom sice neradi, ale přijali. Takhle se prostě nejdřív "někde" rozhodlo a teď jsou všichni překvapení, že chceme vědět proč a jestli nějsou i jiné možnosti. Škoda. Kdyby byl postup zvolený obráceně, nemuselo okolo toho být tolik emocí. A po počátečním brblání bychom nakonec byli všichni rádi, že někoho zajímá bezpečnost nás řidičů na silnici III. třídy a něco pro nás v tomto směru dělá. Pěkný den a silné nervy všem :-)


  • 21. 3. 2013 9:59
    Stanislav Drábek
    Re: názor

    Možná je problém v tom, že když se příslušní orgánové sešli na místě, tak zjistili, že skála je v horším stavu než očekávali, jak vyplývá ze zápisu, byla celá situace řešena urgentně. Ještě 31.1.2013 se informace objevila na našich stránkách a 1.2.2013 už zde bylo rozhodnutí MěÚ o uzavírce. Nebyl tedy čas rozesílat informace a diskutovat na veřejných zasedáních.
    Z dnešního pohledu jsme všichni generálové po bitvě, když nic nespadlo, ale pokud by opravdu spadlo, tak by asi z Vraného zaznělo velmi hlasité volání po "krvi" odpovědného úředníka, který by silnici neuzavřel.
    A pokud jde o možnosti, jediná reálná alternativa je podle mého úplné zrušení silnice č. III/1043, mosty a přeložky jsou vzhledem ke stavu krajského rozpočtu (rathudík) jen zbožnými přáními.


  • 21. 3. 2013 11:10
    Soňa Hrdličková Krásová
    Re: názor

    Jednání o špatném stavu skalního masivu byla zahájena tuším v roce 2006....? Eroze skály vlivem povětrnostním podmínek je dlouhodobá záležitost, času bylo dost. Dokonce jsem jako malá byla svědkem, jak si někdo prorazil chladič díky obrovskému kameni na silnici.
    Důležité je bez zbytečných emocí se zamyslet, zda celý proces přípravy a následné realizace byl dobře nastaven a pokud jsou signály, že nebyl (viz ohlasy obyvatel)- definovat nedostatky a navrhnout řešení pro jejich odstranění, aby v budoucnu nedošlo k jejich opakování. Kdo nezná svoji minulost je odsouzen ji opakovat...
    Jak jsem uvedla v závěru mého příspěvku, sanace skály je pro nás určitě pro budoucnost přínosem. Uzavření silnice není řešení, pokud jste pozorně četl posudek, museli bychom v ČR ze stejných důvodů uzavřít cca 5.000 km silnic. Hezký den


  • 21. 3. 2013 11:25
    Soňa Hrdličková Krásová
    Re: názor

    Ještě doplním - důležitá je diskuze, informovanost a zapojení obyvatel. Že to jde, je důkazem paní starostka, která se diskuze nebojí a trpělivě vysvětluje a odpovídá i na velmi emotivní příspěvky. Za to jí velký dík!


  • 21. 3. 2013 15:03
    Josef Koukal
    Re: názor

    Vážený pane Drábku,
    jak vyplívá z posudku, jediná "rekognoskace" skalního masívu, která mohla být podkladem k uzavření komunikace proběhla již 4.1.2013 a to jistě uznáte, že o urgentním řešení příliš nesvědčí. Navíc rekognoskace způsobem: Podívám se na skálu, pak na komunikaci kolik se na krajnici povaluje kamenů a spočítám je, bez jakéhokoliv písemného záznamu, fotodokumentace, či měření... to musí být jeden opravdu odborník. K analýze rizik, na kterou se posudek také odvolává, se ani vyjadřovat nebudu. Skály na komunikace provozované pod skalními masívy občas padají. Viz například silnice č. III/1027 Slapy – Třebenice, která byla uzavřena 1.3.2013 z důvodu pádu skalního bloku, následně byl proveden havarijní zásah a komunikace je již v provozu. Riziko podstupuje každý z nás, už tím že ráno vstane z postele a míru rizika, kterou jsme ochotni podstoupit, si převážně také určujeme sami. Jste přesvědčený o tom, že případná fatální nehoda na objízdné trase, nebo exitus z důvodu pozdního příjezdu záchranné služby jsou méně pravděpodobné a mají menší váhu, než událost způsobená pádem kamene? Za to nebudete volat po "krvi" odpovědného úředníka, který silnici uzavřel? Vy jedinou alternativu vidíte ve zrušení komunikace, já vidím alternativu také v tom, že bude proveden pouze nezbytný havarijní zásah a celá záležitost bude následně řešena komplexně ve všech souvislostech (Homole, cyklostezka, silniční most). Zbožné přání to je v případě, že není zájem a ochota se o to alespoň pokusit a na krajské úředníky v tomto směru aktivně působit. Napjatost krajského rozpočtu je způsobena také financováním staveb, o jejichž nezbytnosti lze pochybovat, viz např. letecké muzeum v Mladé Boleslavi za 150 mil. Kč. Tedy platí obecná teze: Když se chce, všechno jde.


  • 21. 3. 2013 14:40
    Josef Koukal
    Odpověď

    Vážená paní starostko,
    nevím jak Vám, ale mě tento posudek nedal odpověď na otázku, proč byla komunikace uzavřena tak bezodkladně. Podobným posudkem bez podrobného zkoumání a měření se dá uzavřít všech těch více jak 5 000 km silnic a železnic v ČR, které vedou pod kritickými skalními objekty, jak je v posudku uvedeno. My máme smůlu v tom, že na tento skalní masív byla schválena dotace, a že je potřeba zdůvodnit neodkladnost projektu a zbytečné váhání při jeho přípravě.


  • 28. 3. 2013 10:20

    Komentář byl cenzurován moderátorem.


grafika_pata.jpg